Navigli Milano drepturile
Travel

Știi care îți sunt drepturile atunci când călătorești în Uniunea Europeană?

Tocmai am descoperit că Parlamentul European are un site foarte fain pe care poți găsi foarte multe lucruri utile. Și nu glumesc. Chiar sunt utile. De exemplu, despre drepturile pe care le au pasagerii care călătoresc în Uniunea Europeană.

De puțin timp am început să mă tot uit pe unde aș putea să mai plec, iar multe zboruri în Uniunea Europeană sunt destul de ieftine.

Frica mea, ca a oricărei alte persoane cred, este să nu îmi pierd bagajul prin avion. Și nici să nu pierd avionul din cauza companiei aeriene. Noi românii încă nu suntem obișnuiți să ne cerem drepturile și nici nu știm care sunt acelea, pentru că nu am învățat încă ce drepturi avem. Plus că e mai ușor să dăm skip atunci când ni se pun drepturile în față decât să stăm să le citim.

Totuși m-am gândit să rezum aici drepturile pasagerilor în cazul transportului aerian și să vă las la final un filmuleț realizat de Parlamentul European. V-am zis că fac o treabă faină. 😀

  • pasagerii care nu se pot îmbarca trebuie să primească: asistență (masă, posibilitatea de convorbiri telefonice și cazare, dacă este necesar), și una dintre următoarele: rambursarea sumei achitate în termen de șapte zile (și, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare inițial), ori redirecționarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau la o dată ulterioară stabilită de comun acord și ori o indemnizație imediată stabilită după cum urmează:
  1. zboruri până în 1500 euro sau egale -> 250 EUR (125 EUR dacă redirecționarea are drept rezultat o întârziere mai mică de două ore la sosire)
  2. zboruri între 1500 și 3500 euro -> 400 EUR (200 EUR dacă redirecționarea are drept rezultat o întârziere mai mică de trei ore la sosire)
  3. zboruri mai mari de 3500 euro -> 600 EUR (300 EUR dacă redirecționarea are drept rezultat o întârziere mai mică de patru ore la sosire)
  • pentru anularea zborului, pasagerii trebuie să primească:
  1. asistență (masă, posibilitatea de convorbiri telefonice și cazare, dacă este necesar);
  2. alegerea uneia dintre următoarele opțiuni: rambursarea sumei achitate în termen de șapte zile (și, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare inițial) și redirecționarea sau continuarea călătoriei într-un termen cât mai scurt sau la o dată ulterioară stabilită de comun acord;
  3. compensarea imediată, cu excepția cazului în care pasagerul a fost informat în prealabil de anularea zborului și cu excepția unor circumstanțe extraordinare.

Dacă întârzierea este de trei ore sau mai mult, pasagerului ar trebui să i se propună rambursarea biletului în termen de șapte zile (și, dacă este necesar, zborul gratuit către punctul de plecare inițial), precum și o compensare.

De asemenea, compania aeriană nu poate cere niciun cost suplimentar dacă este nevoit să tranfere o persoană la o clasă superioară. În schimb, dacă va transfera o persoană la o clasă inferioară, compania trebuie să ramburseze o parte din costul biletului, astfel:

  • 30% din prețul biletului pentru zborurile de până la 1 500 km;
  • 50% pentru zborurile între 1 500 și 3 500 km și zborurile din cadrul UE de peste 1 500 km;
  • 75% pentru zborurile mai lungi de 3 500 km.

În plus, pasagerii cu mobilitate redusă și însoțitorii lor au priritate la îmbarcare.

Am tot văzut zilele aceastea pe Facebook probleme cu întârzieri destul de mari și nimeni nu știa cât se rambursează din bilet și cât nu. Tot Parlamentul European a făcut și o aplicație pentru mobil „Drepturile pasagerilor” (Google AndroidiPhoneiPadWindows Phone) în care găsești toate drepturile pe care le ai atât pentru transportul aerian, cât și pentru cel, feroviar, maritim și rutier. Ceea ce mi se pare super fain.

Comentarii

%d blogeri au apreciat: